Nordic Walking - Ria Lindeman
meer bewegen - je gezonder voelen - elkaar ontmoeten - van de natuur genieten
Introductieles
Basiscursus
Loopinstructiegroep Natuurgebieden
Abonnement
Knipkaart
Veiligheid
Planning bezoek natuurgebieden

Veiligheid

Medisch

Medisch gezien is Nordic Walking één van de veiligste sporten die men kan bedrijven. De bewegingen veroorzaken in principe geen blessures.
Indien u al een blessure heeft dan kan Nordic Walking deels er voor zorgen deze te verhelpen.
Door de goede bloeddoorstroming tijdens het actief bewegen worden grote hoeveelheden nuttige stoffen aangevoerd en afvalstoffen afgevoerd. Dit versnelt het genezingsproces.
Bij hardnekkige blessures is het aan de sporter zelf om zijn/haar grenzen te leren kennen. Forceer nooit.
Spierpijn krijgen ná het sporten is niet erg. Dat betekent dat men die spieren lang niet meer intensief gebruikt heeft. Begin Nordic Walking daarom altijd met een warming up en sluit af met een cooling-down. Dit kan verergering van spierpijn voorkomen.
Bij bepaalde ziektes is het van belang dat de instructeur op de hoogte is van uw klachten. Zijn persoonlijke begeleiding kan helpen daarmee om te gaan.
Voor mensen met hartklachten is Nordic Walking een sport die men, na een periode van revalidatie, weer kan gaan beoefenen. Maar … luister wel goed naar uw eigen lichaam. Ga de symptomen niet uit de weg en ga op tijd naar de dokter.
Geef ook in de bossen op tijd de signalen aan, dan kan er adequaat worden gehandeld.

Pech onderweg

Voorkomen is beter dan genezen! Blijf daarom geconcentreerd lopen en houdt u goed aan de veiligheidstips die u van de instructeur ontvangt.
Ondanks dat, zit een ongelukje soms in een klein hoekje. Gelukkig loopt u niet alleen en is er altijd hulp bij de hand.
U kunt zelf een grote bijdrage leveren ter voorkoming van ongelukken.
Enkele tips zijn:
-    Loop op schoeisel met grof profiel, dat voorkomt uitglijden. Goede wandelschoenen bieden bovendien extra stabiliteit en beschermen tegen natte voeten
-    Zet bij regenachtig weer een pet op als u een bril draagt; het zicht blijft beter
-    Blijf geconcentreerd tijdens het lopen, vooral bij neerslag en mist. Bij sneeuwval zijn de oneffenheden op het bospad moeilijk zichtbaar
-    Zwaai niet met de stokken heen en weer, als u even staat te praten
-    Oefen serieus de techniek. Dat voorkomt dat stokken gaan slingeren en u er misschien over heen valt
-    Houd voldoende afstand als men achter elkaar loopt
-    Zorg dat u na afloop niet meteen afkoelt 
-    Het meebrengen van water is vooral bij warm weer aan te bevelen

Hulpmiddelen bij pech

Neem een mobieltje mee. Indien er iets voorvalt in de bossen kunt u om hulp vragen. De instructeur heeft er in elk geval een bij zich en een lijst met namen en telefoonnummers.
Maak goede afspraken als er hulp gehaald moet worden. Loop nooit alleen terug door de bossen.
De instructeur is geschoold op het gebied van EHBO en reanimatie en kan eerste hulp verlenen.
Met deze veiligheidstips kan iedereen, zonder zorgen, heerlijk genieten van Nordic Walking in de natuur.

Let op:
-    U en uw medecursisten kunnen ongewild schade oplopen; dat geldt ook voor kleding, brillen enz. De verzekering keert niet altijd uit. Deelname is daarom op eigen risico. 
-    Als u met elkaar carpoolt, informeer dan even of de chauffeur een inzittendenverzekering heeft. Dat voorkomt zorgen achteraf.


Sportieve Recreatie Laarbeek